نگاهی به گذشته وبرنامه ریزی آینده

این وبلاگ برای نسل جوان امروز بازتاب یافته است امید میکنم که دوباره فرهنگ گذشته خویش را با خرد گرایی زنده کنیم

نگاهی به گذشته وبرنامه ریزی آینده

این وبلاگ برای نسل جوان امروز بازتاب یافته است امید میکنم که دوباره فرهنگ گذشته خویش را با خرد گرایی زنده کنیم

تا به کی دنبال خرافات؟

بخش نخست

محمد جان آریا

 معمولن خرافات درتمام فرهنگ ها بشری ریشه دارد ، اما بیشتر جای خود را در کشور های حفظ نموده است که سطح دانش پایین می باشد واین پدیده در کشورهای جهان سوم به حد بالای وجود دارد که  بیشترین این کشور ها در قاره آسیا و آفریقا مانند افغانستان - پاکستان- هندوستان - ایران وغیره... موقعیت دارند.
 زمانیکه انسان  ها از باور ها و اعتقادات غیر عقلانی پیروی میکنند و به باورهای پوچ و بی معنی ارزش قایل می شوند ، خرافات گفته می شود.
اندیشمندان از خرافات تعریف های گوناگونی دارند:
 خرافات عبارتند از معتقدات، باورها یاانجام کارهایی که هیچگونه ریشه عقلانی ندارند. خرافات به اسطوره ها و پیشگویی ها مربوط می شوند .
حالا که که اندک در باره خرافات آگاهی پیدا کردیم باید بی اندیشم که کدام کار های در زندگی روز مره ما شامل دنیا تاریک خرافات می شود و ما را نمیگذارد که درست بی اندیشیم.
انسان های خرافاتی دایماً متعصب بوده وهمچنان دچار مشکلات روانی می باشند به باور این چنین آدم ها همه اختیار انسان به دست موجود دگری که خودش ناپیداست می باشد . که این باور باعث نا امید شدن انسان از زندگی می شود و جامعه را به سوی نابودی وبربادی سوق می دهد.
  خرافات در فرهنگ ها مختلف انواع واقسام گوناگونی دارند که از نجمله می توان چند نمونه داد:
- زیاد خندیدن باعث گریه کردن انسان می باشد.
- از طرف شب باید خانه جاروب نشود.
- کسیکه حامله است باید مرده خانه نرود.
از این گونه مثال ها بسیار است ، اما منظور از این نوشته چیزی دگری می باشد که ریشه عمیقی در فرهنگ افغانستان در طول یک هزار سال اخیر داشته است آن عبارت از کار ها یست که شیعیان دنیا به ویژه افغانستان انجام میدهند و گویا با این کار شان روح امام حسین را شاد می سازند. خصوصاً بدن خود را زجر دادن وبا زنجیر زدن که حتی باعث می شود از بدن انسان خون جاری شود و از همه بدتر کودکان کوچک را نیز قربانی این گونه کار ها میکنند که نمونه زیادی وجود دارد. کودکانی که تا هنوز چهار یا پنج ساله هستند با چاقو فرق شان را می برند و خونی ایشان را می کشند.
   بنده نمیدانم در کدام کتاب نوشته شده هست که برای خشنودی روح کسی خود را عذاب بدهید ، درست تمام مسلمانان دنیا به یوم عاشورا باور دارند با خیرات و نعت خوانی ها وکارهای نیک این روز ها را پذیرایی کنیم ، نه اینکه به سوگ نشسته گریه نموده خود را لت و کوب نماییم در این صورت روح نواسه های پیامبر خشنود نه بلکه آزار واذیب می بینند و هیچ فایده به آنها از طرف ما نمی رسد.
مکتب های باطل و بهیوده و تقلید های کورکورانه از نیاکان باعث پیدایش خرافات می شود واین پدیده زمانی از بین یک جامعه فرار میکند که مردم آن با زیور دانش آراسته باشند ودر غیر این صورت بدبختانه انسان ها را از بین می برد و اندیشه ها را بیمار می سازد.

امید میکنم روزی شود آنعده افراد خرافاتی ازاین گودال های سیاه و عمیق خرافات بیرون آمده و در سرزمین پهناور دانش گام گذاشته و از نور خرد بهر مند شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد