نگاهی به گذشته وبرنامه ریزی آینده

این وبلاگ برای نسل جوان امروز بازتاب یافته است امید میکنم که دوباره فرهنگ گذشته خویش را با خرد گرایی زنده کنیم

نگاهی به گذشته وبرنامه ریزی آینده

این وبلاگ برای نسل جوان امروز بازتاب یافته است امید میکنم که دوباره فرهنگ گذشته خویش را با خرد گرایی زنده کنیم

در پول ترکیه تصویر مولانای بلخ

   

       می خواستم از طریق جستجوگر گوگل تصویری ازخانه مولانا را پیدا کنم که چشمم به این نبشته جالب افتید خواستم که این نبشته به دوستان به اشتراک بگذارم.

 تصویر مولانا دربانکنوت ترکیه

    جلال الدین بلخی رومی چشمان هرروشن ضمیری را از هر گوشه و کرانهً جهان که با نام و اندیشه های مولانا آشنا است ،  روشن میسازد. در پهلوی تصویر مولانا ، نمای آرامگاه آن عاشق شوریده دیده میشود که گروهی از رهروان مکتب عشق و ازادگی ، سرمست از بادهً عشق ، همنوا با روح مولانا ، آیین رقص چرخان ( سماع) را بجا می آورند ، که مولانا ، خود بنیاد گذار آن بود و تا هنوز نیز در بسیار سرزمینهای ، بویژه میان مردمان مشرق زمین ، رواج دارد و نمودار چرخش آدمی ، چرخش همگان و چرخش زمین و زمان است که مولانا وار بدور خورشید عشق به گردش آمده اند ، چرخشی پیرامون هستی که سرانجامش اوج است ، آزادگی ووارستگی.

سیمای مولانا ، روی پول ملتی و کشوری برون از مرزهای زادگاه مولانا بیانگر روشن آن حقیقتی است که سخن و پیام مولانا تنها میراث یک ملت ، یک زبان و یک سرزمین جداگانه نیست ، بلکه فراسوی ملت ها و جهان است و به همه افراد انسان ازهر رنگ و نژاد و آئینی تعلق دارند

این تصویر، پاس شکوهمندی اندیشه های والای انسانی اوست که پس از قرنها ، مولانا همان جایگاه مناسب و پرشکوه را میان ملل جهان حفظ کرده است و اکنون بخشی از ثروت فرهنگ جهانی بشمار میرود.

بسیار جا دارد ، این سعادت حقشناسی ، باری ، نصیب هم میهنان مولانا نیز گردد و بزودی زینت پول نخستین دولت قانونی سرزمین زادگاه مولانا گردد تا از یکسو جبران تقصیر آن حقی باشد که مولانا بر هموطنانش نیز دارد ، و از جانبی سکوت چندین قرنه را در پیشگاه اراده مولانا بشکند.

 نویسنده  : خالق بقایی پامیزاد





افسوس بر تمام پارسی زبانان دنیا که نازش خویش از خوده نموده نمی توانند چرا که دولت های خایین دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد